تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۳۱
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۴۹۸۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کمبود کارخانه‌های آجرپزی در مازندران| غفلت از کیک‌های طلا در معادن

‌می‌متالز - مازندران با کمبود کارخانه‌های آجرپزی روبه رو بوده و این درحالی است که روزانه مقادیر قابل توجهی از مواد اولیه تولید سفال و آجر در معادن دور ریخته می‌شود.

به گزارش می‌متالز، نبود کارخانه‌های آجر و سفال در غرب مازندران دست نیاز استان را به سوی پایتخت و استان‌های همجوار از جمله گلستان دراز کرده است و این مساله بار مضاعف مالی روی دوش فعالان این صنعت ایجاد کرده است.

در حال حاضر برای ساخت مسکن در مازندران، برخی مصالح آن از جمله آجر و سفال از دیگر استان‌ها نظیر گلستان تأمین می‌شود و قیمت تمام شده آن با احتساب کرایه حمل و کارگری حدود دو برابر قیمت کارخانه تمام می‌شود.

نرخ هر تیغه آجر سفالی در کارخانه‌ای در گلستان در ابعاد ۲۰ در ۲۰ حدود ۱،۸۰۰ تومان است و با احتساب کرایه حمل و کارگری، تخلیه آن در مقصد و غرب مازندران از سه هزار تومان فراتر می‌رود. همچنین سال‌ها ایجاد کارخانه آجر و سفال در غرب مازندران روی میز متولیان امر قرار دارد و ایجاد مجتمع تولید آجر و سفال از آرزو‌های منطقه به شمار می‌رود.

از سوی دیگر وجود معادن متعدد در غرب مازندران و تولید روزانه پساب و کیک‌های ناشی از تصفیه آب و خاک، ضرورت ساخت کارخانه مصالح ساختمانی را در غرب استان الزامی می‌سازد و به دلیل کمبود و یا نبود کارخانه در جوار معادن، این کیک‌های طلا، دور ریخته می‌شود.

هم اکنون پساب‌های تولید شده با عنوان کیک‌های خاک در معادن با صرف هزینه‌های فراوان از این مجتمع‌ها خارج و دور ریز می‌شود و می‌توان با ساخت، کارخانه سفال و اجر و ایجاد اشتغال برای شمار قابل توجهی، مصالح مورد نیاز صنعت ساختمان را تأمین کرد.

باگذر از جاده‌های رویایی چالوس و کمی قبل از شهر مرزن آباد و سمت راست جاده، معدنی وجود دارد که روزانه مقادیر قابل توجهی کیک خاک تولید می‌کند و ساخت کارخانه آجرسازی و سفال در دستور کار آن قرار دارد

باگذر از جاده‌های رویایی چالوس و کمی قبل از شهر مرزن آباد و سمت راست جاده، معدنی وجود دارد که روزانه مقادیر قابل توجهی کیک خاک تولید می‌کند و ساخت کارخانه آجرسازی و سفال در دستور کار آن قرار دارد. امید شایگان فعال معدنی با عنوان اینکه در حال حاضر مصالح در این معدن با آب شسته می‌شود، افزود: آب گل آلود قبلاً در دو حوضچه بزرگ جمع می‌شد و گل‌های جمع شده را تابستان برداشت می‌کردیم و در املاک اشخاص می‌ریختیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با نصب فیلتر و فیلترپرس، پس از افزودن موادی، آب گل آلود ته نشین و دوباره بازچرخانی می‌شود.

وی ادامه داد: گل‌های جمع شده در دستگاهی به نام فیلترپرس، پرس می‌شود و گل را در قالب کیکی تحویل می‌دهد که می‌توان از آن در صنایع آجرپزی و سفال بهره گرفت.

مجید شایگان دیگر فعال معدنی نیز با اظهار اینکه در تلاش هستیم تا مجوز کارخانه احداث کارخانه آجرپزی و سفال را دریافت کنیم، ادامه داد: یکی از مسائل از مهم در واحد‌های معدنی، پساب‌های آلوده به گل و لای است که در حال حاضر استفاده چندانی از آن نمی‌شود.

وی با عنوان اینکه از این پساب‌ها می‌توان در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان بهره برد، ادامه داد: در حال حاضر به دلیل نبود کارخانه سفال و آجر، بخشی از مصالح از مناطق دیگر از جمله گرگان تأمین می‌شود.


احداث کارخانه سفال در مرزن آباد


در عین حال علی اصغر مطهری رئیس اداره محیط زیست چالوس و کلاردشت نیز یکی از دغدغه‌های موجود در معادن را پساب‌های ناشی از گل ولای و گردو غبار ایجاد شده است، افزود: طی دو سال گذشته با اهرم قانونی و همت معدنکاران و تشکیل کمیته فنی و کارشناسان صنعت و معدن و آب منطقه‌ای، به جمع بندی رسیدیم تا واحد‌ها را به سیستم‌های متناسب کنترل آلایندگی تجهیز کنیم.

وی افزود: یکی از اتفاقات خوب ایجاد شده، احداث کارخانه تولید سفال در شهرک صنعتی مرزن آباد است و تولید آزمایشی آن آغاز شد و گل ولای ناشی از پساب معدنی از جمله مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آجر و سفال است.

مطهری یادآور شد: این اجر سفال می‌تواند آجر غرب مازندران را تأمین کند و درپی اخذ مجوز برای تولید سفال و اجر در یک واحد معدنی مرزن آباد هستیم تا غرب استان را از نظر تأمین آحر و سفال بی نیاز کنیم.

وی ادامه داد: راه اندازی کارخانه اجر و سفال می‌تواند بخشی از تهدید و آلایندگی زیست محیطی معادن را به فرصتی برای اشتغال و کارآفرینی تبدیل کند.

در مازندران بیش از ۱۲۰ واحد معدنی فعال وجود دارد که پساب ناشی از گل ولای آن یا سرازیر رودخانه‌ها و در اراضی و املاک اشخاص دور ریخته می‌شود و تجهیز و ساخت کارخانه‌های تأمین مصالح از جمله اجر و سفال در هر منطقه می‌تواند این استان را در زمینه مصالح مدنظر بی نیاز کند.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده